fbpx

Eén van mijn favoriete tools is de 5 x waarom? Elke keer weer als ik deze techniek toepas in een procesverbetering zijn mensen verrast. Vooral omdat het eigenlijk zo simpel is. Ook leren hoe je deze techniek inzet? Lees dan onderstaand artikel!

In dit artikel:

  • Leg ik uit wat de 5 x waarom? inhoudt inclusief voorbeeld
  • Vertel ik je hoe je de 5 x waarom? toepast
  • Geef ik je 5 tips om de zelf aan de slag te gaan

5 x waarom

5 x waarom?

De 5 x waarom is een techniek die binnen lean projecten veel wordt toegepast. Het helpt je om de oorzaak van een probleem te ontdekken. Als je dit niet goed doet, kan het zijn dat je iets maar half oplost. Of dat je het achterliggende probleem mist, waardoor er helemaal niks opgelost wordt.

Daarom vraag moet je je altijd afvragen waarom zich iets voordoet. En dat doe je niet één, keer, maar soms wel vier, vijf of zes keer. Een probleem waar ik tegen aan liep was dat de flip-overs die ik gebruik tijdens trainingen snel gekreukeld werden. Hierop heb ik voor mezelf de 5 x waarom toegepast: 

voorbeeld 5 x waarom?

Dit is de oorzaak van mijn probleem. Oplossing: zorgen dat na elke training de ruimte nog minimaal een half uur geboekt is! 

Toepassing in de praktijk

De 5 keer waarom? kun je altijd en overal toepassen. In de praktijk gebruik ik hem vaak in de analyse fase. En dan vaak in combinatie met een Ishikawa (visgraat) of bij de 8 verspillingen.

lean six sigma training

Bij een Ishikawa analyse inventariseer ik eerst de verschillende oorzaken van het probleem. Deze zet ik in de verschillende ‘graten’. Vervolgens pas ik bij elke oorzaak de 5 x waarom? toe. Je zult zien dat verschillende oorzaken veroorzaakt worden door hetzelfde probleem. Dat noem je de grondoorzaak, en dat zijn de dingen die je wil gaan oplossen. Hetzelfde kun je doen met de verschillende verspillingen die je opgehaald hebt.

Ishikawa diagram visgraat

3 tips voor de 5 x waarom?

Ook al is deze techniek heel simpel, soms loop je toch even vast. Bij deze geef ik je 3 tips die je kunnen helpen:

1) Stel de goede waarom vraag

Het kan best lastig zijn om de goede waarom vraag te stellen. Zo is er bijvoorbeeld een verschil tussen ‘waarom doet een medewerker niet haar best?’ en ‘waarom doet een medewerker niet haar best om alle velden van het formulier in te vullen?’. Probeer de vraag dan ook zo concreet mogelijk te verwoorden.

2) Wees kritisch op de antwoorden

Ik heb wel eens sessies gehad waarbij mensen uit komen op het beleid van de huidige minister. Really? Is dat echt de oorzaak van je probleem? Waarschijnlijk niet. Wees daarom kritisch op de antwoorden die gegeven worden, en ga niet te snel verder.

3) Stop op tijd met waarom? vragen

Soms kun je wel eindeloos waarom? blijven doorvragen, maar schiet het zijn doel een beetje voorbij. Stop bij het antwoord waarvan je denkt dat als je dat oplost, je probleem voorbij is.

In de praktijk leren hoe je de 5 x waarom? goed toepast? Kijk dan eens bij de green belt training!

Eén van mijn favoriete tools is de 5 x waarom? Elke keer weer als ik deze techniek toepas in een procesverbetering zijn mensen verrast. Vooral omdat het eigenlijk zo simpel is. Ook leren hoe je deze techniek inzet? Lees dan onderstaand artikel!

In dit artikel:

  • Leg ik uit wat de 5 x waarom? inhoudt inclusief voorbeeld
  • Vertel ik je hoe je de 5 x waarom? toepast
  • Geef ik je 5 tips om de zelf aan de slag te gaan

5 x waarom

5 x waarom?

De 5 x waarom is een techniek die binnen lean projecten veel wordt toegepast. Het helpt je om de oorzaak van een probleem te ontdekken. Als je dit niet goed doet, kan het zijn dat je iets maar half oplost. Of dat je het achterliggende probleem mist, waardoor er helemaal niks opgelost wordt.

Daarom vraag moet je je altijd afvragen waarom zich iets voordoet. En dat doe je niet één, keer, maar soms wel vier, vijf of zes keer. Een probleem waar ik tegen aan liep was dat de flip-overs die ik gebruik tijdens trainingen snel gekreukeld werden. Hierop heb ik voor mezelf de 5 x waarom toegepast: 

voorbeeld 5 x waarom?

Dit is de oorzaak van mijn probleem. Oplossing: zorgen dat na elke training de ruimte nog minimaal een half uur geboekt is! 

Toepassing in de praktijk

De 5 keer waarom? kun je altijd en overal toepassen. In de praktijk gebruik ik hem vaak in de analyse fase. En dan vaak in combinatie met een Ishikawa (visgraat) of bij de 8 verspillingen.

Bij een Ishikawa analyse inventariseer ik eerst de verschillende oorzaken van het probleem. Deze zet ik in de verschillende ‘graten’. Vervolgens pas ik bij elke oorzaak de 5 x waarom? toe. Je zult zien dat verschillende oorzaken veroorzaakt worden door hetzelfde probleem. Dat noem je de grondoorzaak, en dat zijn de dingen die je wil gaan oplossen. Hetzelfde kun je doen met de verschillende verspillingen die je opgehaald hebt.

Ishikawa diagram visgraat

3 tips voor de 5 x waarom?

Ook al is deze techniek heel simpel, soms loop je toch even vast. Bij deze geef ik je 3 tips die je kunnen helpen:

1) Stel de goede waarom vraag

Het kan best lastig zijn om de goede waarom vraag te stellen. Zo is er bijvoorbeeld een verschil tussen ‘waarom doet een medewerker niet haar best?’ en ‘waarom doet een medewerker niet haar best om alle velden van het formulier in te vullen?’. Probeer de vraag dan ook zo concreet mogelijk te verwoorden.

2) Wees kritisch op de antwoorden

Ik heb wel eens sessies gehad waarbij mensen uit komen op het beleid van de huidige minister. Really? Is dat echt de oorzaak van je probleem? Waarschijnlijk niet. Wees daarom kritisch op de antwoorden die gegeven worden, en ga niet te snel verder.

3) Stop op tijd met waarom? vragen

Soms kun je wel eindeloos waarom? blijven doorvragen, maar schiet het zijn doel een beetje voorbij. Stop bij het antwoord waarvan je denkt dat als je dat oplost, je probleem voorbij is.

In de praktijk leren hoe je de 5 x waarom? goed toepast? Kijk dan eens bij de green belt training!