De 8 verspillingen: Hier word jij elke dag weer gek van!

De 8 verspillingen van lean (+ veel voorbeelden)!

Een bekend onderdeel van de lean theorie zijn de 8 verspillingen, ook wel ‘waste’ of ‘‘muda’ genoemd. In elke training  of project is het weer leuk om te zien hoe zoiets simpels mensen een handvat geeft om eens op een totaal andere manier naar het eigen werk te kijken. Voor veel mensen gaat er een wereld van verspillingen voor ze open, en niet alleen in hun werk maar ook in het dagelijks leven. De vraag die ons dan ook vaak gesteld wordt is: ‘Jullie irriteren je vast rot elke dag, als je met zo’n blik naar processen kijkt?’

Nou, dat klopt! In deze blog leggen we je uit wat verspilling precies is, en geven we je voorbeelden van verspillingen die je dagelijks tegenkomt. We kunnen je niet beloven dat je hierna irritatie-vrij door het leven gaat 😉

De 8 Verspillingen van lean

Maar wat is nou precies verspilling? Binnen de lean theorie  noemen we activiteiten of dingen die je niet direct doet voor een klant, en die ook niet wettelijk verplicht zijn, verspilling. De klant wil er niet voor betalen, of erop wachten.Er zijn 8 soorten van verspilling. Dit zijn vooral handige handvatten bij het verbeteren van processen. Je hebt, in willekeurige volgorde:

de 8 verspillingen (waste)

Hieronder leggen we één voor één uit wat deze verschillende soorten verspillingen precies inhouden.

(Bekijk je liever een video, klik dan hier!)

Transport

Met transport bedoelen we het verplaatsen van goederen. Bijvoorbeeld materialen die van locatie A naar locatie B worden de 8 verspillingen: transport (muda/waste)verplaatst. Maar ook patiënten die onnodig verplaatst worden binnen een ziekenhuis kun je zien als transport. Transport helemaal vermijden is vaak lastig, maar vaak is er wel sprake van onnodig veel transport. In dienstverlenende organisaties heb je minder te maken met het verplaatsen van goederen, maar wordt er wel veel data verplaatst, of bijvoorbeeld e-mails worden veel heen en weer gestuurd.

 

                             Beweging

De 8 verspillingen: beweging (muda/waste)Waar het bij een verspilling van transport gaat om de verplaatsing van goederen, heeft de verspilling van beweging te maken met het onnodig verplaatsen van mensen. Bijvoorbeeld mensen die vanuit het hele land naar een bepaalde stad moeten komen voor een vergadering, of mensen die voor een kopie op zoek moeten naar het kopieerapparaat op de 8e verdieping.

 

VoorraadDe 8 verspillingen: voorraad (muda/waste)

Voorraden zijn die dingen die stil liggen en/of niet gebruik worden, en dus geld kosten. Voorraden komen voor in veel verschillende varianten voor. Denk bijvoorbeeld aan de voorraad e-mails in je mailbox of een andere voorraad werk dat je nog moet doen. Maar ook bijvoorbeeld de voorraad thee die is besteld, maar die niemand lekker vindt en maanden blijft liggen.

                                         

De 8 verspillingen: wachten (muda/waste)Wachttijd

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je ergens op moet wachten? Wachten op informatie waardoor je niet verder kunt, wachten op collega’s waardoor de vergadering later begint of wachten omdat er eerst een aantal andere mensen voor jou geholpen moeten worden. Allemaal verspilling.

 

Overproductie

Je hebt te maken met overproductie, als je meer maakt of levert dan nodig. Denk bijvoorbeeld aan het maken van heel veel De 8 verspillingen: overproductie (muda/waste)visitekaartjes, waarbij je er na 2 jaar achter komt dat de huisstijl veranderd is en je nog heel veel visitekaartjes over hebt. Overproductie komt met name bij productiebedrijven voor. Vaak maken ze er ‘voor de zekerheid’ een aantal extra.

 

Overbewerking

Bij overbewerking doe je ‘teveel’. Eigenlijk is het werk al af, maar toch bewerkt je het product nog een extra keer of controleer je nog een keer de uitkomst. De 8 verspillingen: overbewerking (muda/waste)Met name extra controlestappen, het vergaren van dezelfde informatie in verschillende processtappen of bewerkingen die ‘vroeger’ een reden hadden maar nu onnodig zijn waren komen veel voor. Denk ook aan gegevens dubbel opslaan, te lang vergaderen met teveel mensen, teveel informatie in e-mails/rapportages.

Fouten            De 8 verspillingen: fouten (muda/waste)

Dingen die fout gaan, moeten overnieuw. Producten die niet helemaal juist zijn, verkeerde informatie die wordt aangeleverd of telefoontjes die verkeerd verwerkt worden. Allemaal dingen die hersteld moeten worden, en dus ook verspilling. Miscommunicatie speelt hierin een grote rol.

 

Talent

Je hebt te maken met een verspilling van talent als er binnen je organisatie mensen zijn die niet op de goede plek zitten. Dit De 8 verspillingen: talent (muda/waste)kunnen mensen zijn die ongemotiveerd, ongekwalificeerd/overgekwalificeerd of niet betrokken zijn, of bijvoorbeeld mensen die niet genoeg worden uitgedaagd. In alle gevallen zorgt dit ervoor dat deze mensen niet optimaal presteren, wat zorgt voor een verspilling van potentie. En dat is natuurlijk ontzettend zonde!

 

In het Engels worden de 8 verspillingen ook wel afgekort als TIMWOODS. Dit refereert naar de eerste letters van de engels termen voor verspilling: Transport – Inventory – Motion – Waiting – Overprocessing – Overproduction – Defects – Skills

Trainingen Lean People

Verspillingen waar wij dagelijks gek van worden!

Terug naar het dagelijks leven. Als je erop let, zie je een hoop van de 8 verspillingen elke dag weer. Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

Vergaderingen

Je moet vaak al een bepaalde afstand afleggen om op plaats van bestemming te komen, waarna je vervolgens altijd moet wachten tot iedereen aanwezig is en je dus al later begint. Er wordt te veel koffie en thee klaargezet, waarvan de helft wordt weg gegooid. Lean voor managers lean peopleDe broodjes die besteld zijn vindt niemand lekker, en gaan ook weg. Er wordt van alles uitgeprint, op de agenda staan dingen waar lang niet iedereen die aanwezig is bij betrokken is en de vergadering loopt altijd uit zodat je volledige planning voor de rest van de dag in de soep loopt. Waarom vergaderen we eigenlijk zoveel?

Inchecken

Het inchecken bij een hotel. Je reserveert online, waarbij je al je gegevens invoert. Toch wordt je gevraagd om bij binnenkomst nogmaals dezelfde vragen op een papieren formulier in te vullen. Waarom?!

Met de trein reizen

Als ervaren treinreiziger is er bijna niets zo frustrerend als de roltrappen vanaf het perron naar de centrale hal. Wachtrijen om de green belt training lean peopletrap op te komen, gedrang op de trap zelf waarbij iedereen ook nog eens stilstaat. Vaak is de gewone trap nemen sneller. Dat moet toch ook anders kunnen! Rechts staan, links gaan… Blijkbaar in theorie makkelijker dan in de praktijk.

Horeca

De wachtrij voor het eten bij een buffet dat opgediend staat. Vaak is er niet goed nagedacht over de volgorde van borden en bestek, koud en warm eten, en schalen met eten waar veel vraag naar is en eten waar weinig vraag naar is. Dit veroorzaakt wachtrijen aan het begin van de rij en op plekken voor dingen die iedereen graag eet, gedrang om iets te pakken wat toch eerder is de rij ligt en een overschot aan voedsel waar nauwelijks vraag naar is.

efficienter werken green belt lean people

Wijzigen doorgeven aan dienstverleners

Wijzigen doorgeven aan je bank. Maar het kan net zo goed je verzekering of  telefoonmaatschappij zijn. Om te beginnen zettem ze je een half uur in de wacht. Dan krijg je iemand aan de telefoon die geen antwoord op je vraag heeft, want dit maken ze nooit mee. Vervolgens wordt je doorverbonden naar iemand anders, waarna je het hele verhaal opnieuw moet doen. Met als conclusie dat je voor dit soort dingen toch echt persoonlijk moet langskomen. En vergeet vooral de 5 ingevulde en uitgeprinte formulieren niet. Nee, direct een afspraak maken gaat niet, dat moet online. ARGH!yellow belt training lean people

 

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Soms jeuken onze handen om ergens aan de slag te gaan. Welke verspillingen zie jij allemaal om je heen?!

 

OOK INTERESSANT:

LinkedIn Lean People