fbpx

De Japanse term kaizen staat voor ‘continu verbeteren’. Bij deze aanpak maak je gebruik van het gezond verstand om zo kosten te besparen, levertijd te verkorten, kwaliteit te verhogen en klanttevredenheid te vergroten. De Japanners maakte in de Tweede Wereldoorlog voor het eerst gebruik van deze methode die wordt beschreven in het boek The Toyota Way. Vandaag de dag is het productieproces van Toyota nog steeds een groot voorbeeld als het gaat om lean werken. In dit artikel leggen we uit wat deze methode inhoudt en hoe je het zelf in kunt zetten.

betekenis kaizen

De betekenis

Zoals in de inleiding beschreven staat kaizen voor continu verbeteren. Het woord Kai (改) betekent letterlijk veranderen en zen (善) betekent goed. De betekenis hiervan wordt ook gezien als het uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten op een betere manier van processen, diensten, producten of systemen. De methode kan toegepast worden in ieder bedrijf, door ieder team om processen efficiënter te maken.

Het doel

Met kaizen elimineer je overbodig werk (ook wel bekend als verspillingen) en leer je mensen om deze ‘verspillingen’ in te zien en ze te elimineren. Het is een dagelijkse activiteit en daarnaast een proces wat de werkomgeving menselijker maakt. Medewerkers uit de hele organisatie zijn hierbij betrokken, van management tot aan de werkvloer.

De doelstellingen van kaizen zijn:

  • Het elimineren van verspillingen
  • Cyclus van continu verbeteren (er kan overal, altijd wel iets beter).
overzicht trainingen

Zelf toepassen

Je kunt kaizen zelf toepassen voor het implementeren van verbeterprocessen. De methode kent hiervoor 6 belangrijke stappen die gericht zijn op het in kaart brengen van de verspillingen:

  • Definieer het probleem
  • Meet de feiten
  • Analyseer de feiten
  • Genereer, categoriseer en prioriteer verbeteringen
  • Implementeer deze verbeteringen
  • Controleer en borg (door standaardisatie)

Verbeter jij iedere dag al iets? Wij geloven dat het overal altijd beter kan (#GewoonAltijdBeter). Met onze trainingen, onafhankelijk advies en interim procesbegeleiding inspireren wij mensen om zelf in beweging te komen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

De Japanse term kaizen staat voor ‘continu verbeteren’. Bij deze aanpak maak je gebruik van het gezond verstand om zo kosten te besparen, levertijd te verkorten, kwaliteit te verhogen en klanttevredenheid te vergroten. De Japanners maakte in de Tweede Wereldoorlog voor het eerst gebruik van deze methode die wordt beschreven in het boek The Toyota Way. Vandaag de dag is het productieproces van Toyota nog steeds een groot voorbeeld als het gaat om lean werken. In dit artikel leggen we uit wat deze methode inhoudt en hoe je het zelf in kunt zetten.

betekenis kaizen

De betekenis

Zoals in de inleiding beschreven staat kaizen voor continu verbeteren. Het woord Kai (改) betekent letterlijk veranderen en zen (善) betekent goed. De betekenis hiervan wordt ook gezien als het uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten op een betere manier van processen, diensten, producten of systemen. De methode kan toegepast worden in ieder bedrijf, door ieder team om processen efficiënter te maken.

Het doel

Met kaizen elimineer je overbodig werk (ook wel bekend als verspillingen) en leer je mensen om deze ‘verspillingen’ in te zien en ze te elimineren. Het is een dagelijkse activiteit en daarnaast een proces wat de werkomgeving menselijker maakt. Medewerkers uit de hele organisatie zijn hierbij betrokken, van management tot aan de werkvloer.

De doelstellingen van kaizen zijn:

  • Het elimineren van verspillingen
  • Cyclus van continu verbeteren (er kan overal, altijd wel iets beter).
overzicht trainingen

Zelf toepassen

Je kunt kaizen zelf toepassen voor het implementeren van verbeterprocessen. De methode kent hiervoor 6 belangrijke stappen die gericht zijn op het in kaart brengen van de verspillingen:

  • Definieer het probleem
  • Meet de feiten
  • Analyseer de feiten
  • Genereer, categoriseer en prioriteer verbeteringen
  • Implementeer deze verbeteringen
  • Controleer en borg (door standaardisatie)

Verbeter jij iedere dag al iets? Wij geloven dat het overal altijd beter kan (#GewoonAltijdBeter). Met onze trainingen, onafhankelijk advies en interim procesbegeleiding inspireren wij mensen om zelf in beweging te komen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.