De empathy fase (of empathize) is de eerste fase in design thinking. De anderen zijn: define, ideate, prototype & test. Elke fase heeft zijn eigen specifieke doel. In vijf afzonderlijke artikelen zullen we de fases met je doorlopen, en geven we je tips & tricks om zelf aan de slag te gaan.
In dit artikel vertellen we je:
Misschien een open deur, maar het doel van de empathy fase is het leren kennen van je klant of eindgebruiker. Je wil letterlijk empathie krijgen voor de persoon of groep waarvoor jij iets gaat ontwerpen. Hierbij hou je rekening met de ‘pains’ (frustraties) en ‘gains’ (successen).
Maar wat is dan empathie? In het woordenboek lees je dat dit het vermogen is om je in te leven in de gevoelens van anderen. Je wil in andermans schoenen kunnen staan en de wereld bekijken vanuit dat perspectief. Empathie is geen sympathie: je hoeft het niet met diegene eens te zijn.
Een ervaring met een dienst of product is voor iedereen anders. Veel organisaties bieden een online klantenportaal aan, bijvoorbeeld ziekenhuizen of gemeentes. Het gebruik hiervan ervaart niet iedereen op dezelfde manier. Een jong persoon zal dit makkelijker vinden dan de gemiddelde 65+’er. Deze informatie wil je in de empathy fase ophalen.
Er zijn drie manieren waarop je de informatie voor de empathy fase op kan halen:
Voor alle drie de punten geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Als je in gesprek gaat met iemand, bedenk dat de vragen die je wil stellen. De juiste vragen geven de juiste antwoorden! Dus zorg dat je vooraf bedenkt welke vraag je beantwoord wil hebben.
Ook bij een observatie is het goed om na te denken over welke vorm van observeren je kiest. Weet de klant bijvoorbeeld dat hij wordt geobserveerd? Maak voor jezelf een lijst met dingen waarop je wil letten. Wil je inspiratie? Kijk eens naar dit filmpje!
We krijgen vaak de vraag hoe je om kan gaan met persoonlijke voorkeuren. Elke klant of eindgebruiker is anders en heeft dus andere wensen. Dat klopt! Deze wensen kunnen wel veel inzicht geven. Zoek vooral naar achterliggende motivatie. Als je de achterliggende motivatie onderzoekt en verwoordt, kom je uiteindelijk tot dezelfde hoofdredenen. Dus motivaties die toepasbaar zijn op groepen personen.
Wil je zelf starten met empathizen? Dat kan! We hebben alvast een selectie voor je gemaakt van onze favoriete tools, die eenvoudig in te zetten zijn. Daarnaast nog een tip: google is your best friend! Er zijn zoveel leuke tools te vinden, maak hier gebruik van.
Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de empathy fase.
Wil je leren hoe je de fases van design thinking toepast? Schrijf je direct in voor één van onze design thinking trainingen en ga zelf aan de slag met innoveren.
Een goede projectmanager leidt meestal grote projecten waar meerdere subprojecten onder vallen. Een leuke en uitdagende rol! Wat is er nodig om deze rol goed uit te voeren?
Makigami is een vorm van waardestroomanalyse, specifiek ontworpen om inzicht te geven in de stroom van werk en informatie. Je brengt het huidige proces in kaart en analyseert waar knelpunten zitten.
Een visgraatdiagram, ook bekend als Ishikawa, klinkt misschien als een exotisch Japans gerecht. Maar net als alle andere (soms gekke) lean termen, is het een handige tool om tot een oorzaakanalyse te komen.