fbpx
Leestijd: 6 minuten

Het tweede artikel in de reeks design thinking fases! De vorige keer heb ik al toegelicht hoe de empathy fase werkt. De define fase van design thinking staat centraal in dit artikel. Ook uiteraard weer met handige tips om zelf aan de slag te gaan.

In dit artikel lees je:

  • Wat het doel van deze fase is
  • Hoe je dit kan toepassen
  • Mijn top 3 tools
  • Tips & trics voor een goede define fase
design thinking

Doel van de define fase in design thinking

Het doel van de define fase in design thinking is eenvoudig: komen tot een duidelijke probleemstelling. In de empathy fase heb je heel veel informatie verzameld over wie jouw klant is en wat de wensen en behoeften zijn. Door je echt in te leven in de klant, snap je waar hij of zij (of deze groep) tegenaan loopt en wat ze verder zal helpen. In de define fase voeg je al deze informatie samen tot een probleemstelling. Deze probleemstelling kan je gebruiken om ook een doel te stellen: wat ga je bereiken met jouw oplossing?

Voorbeeld:

Op een middelbare school wordt veel ongezond eten verkocht in de kantine. Het assortiment gezonde snacks is net zo groot als dat met ongezonde snacks. Toch kiezen de scholieren vaker voor het ongezonde eten. In de empathy fase heb je achterhaald dat de scholieren niet weten welke producten gezond of ongezond zijn. Daarnaast is de prijs vaak ook bepalend voor hun keuze.

Hoe kan je het probleem definiëren? 

In de define fase van design thinking analyseer je alle informatie die je hebt opgehaald in de empathy fase. Je bekijkt je interviews, observaties en empathy maps. Het helpt daarbij om antwoorden of gedragingen op te delen in categorieën en ze zo onder te verdelen. Vaak zie je dan een aantal grondoorzaken van het probleem ontstaan. Deze benoem je in de probleemstelling. Je hanteert daarbij altijd een ‘human centered’ aanpak, dus je zorgt dat je het probleem vanuit de klant definieert.

Dus niet:

  • Scholieren op een middelbare school kopen ongezond voedsel

Maar wel:

  • Scholieren weten niet altijd onderscheid te maken tussen gezond en ongezond eten
  • Scholieren vinden gezonde snacks te duur

Je zet met deze probleemstelling de kaders uit voor de volgende fase: ideate.

design thinking

Top 3 tools

Wil je zelf een goede define fase inrichten? Dat kan! Ik heb een paar handige tools op een rijtje gezet voor je.

  1. WWWWWH: who, what, where, when, why and how. Als je van deze woorden vragen maakt en ze beantwoordt, is het eenvoudig om tot een goede probleemstelling te komen.
  2. Maak een overzicht van twee dingen: behoeften (van jouw klant) en inzichten (die je hebt opgedaan). Dit helpt je om tot een overzicht van de grondoorzaken te komen.
  3. Vul deze zin in om een concrete probleemomschrijving te formuleren: 

(Naam klant)……………………………………………………………………………………… heeft een manier nodig om (behoefte)…………………………………………………………………………………

 omdat/maar/want (inzicht)…………………………………………………………………

Tips & trics voor de define fase in design thinking

Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de define fase van design thinking:

  • Word niet te snel concreet. Neem de tijd om in de empathy fase veel informatie te verzamelen. In de define fase neem je ook tijd om deze informatie te analyseren.
  • Zorg dat je objectief blijft: is dit echt een probleem of vind jij dit een probleem?
  • Zorg voor een probleemstelling en een doelstelling aan het eind van de define fase.
  • Deel je bevindingen met je klant of eindgebruiker; klopt het wat je hebt gezien en geconcludeerd?

Het tweede artikel in de reeks design thinking fases! De vorige keer heb ik al toegelicht hoe de empathy fase werkt. De define fase van design  thinking staat centraal in dit artikel. Ook uiteraard weer met handige tips om zelf aan de slag te gaan.

In dit artikel lees je:

  • Wat het doel van deze fase is
  • Hoe je dit kan toepassen
  • Mijn top 3 tools
  • Tips & trics voor een goede define fase
design thinking

Doel van de define fase in design thinking

Het doel van de define fase is eenvoudig: komen tot een duidelijke probleemstelling. In de empathy fase heb je heel veel informatie verzameld over wie jouw klant is en wat de wensen en behoeften zijn. Door je echt in te leven in de klant, snap je waar hij of zij (of deze groep) tegenaan loopt en wat ze verder zal helpen. In de define fase voeg je al deze informatie samen tot een probleemstelling. Deze probleemstelling kan je gebruiken om ook een doel te stellen: wat ga je bereiken met jouw oplossing?

Voorbeeld:

Op een middelbare school wordt veel ongezond eten verkocht in de kantine. Het assortiment gezonde snacks is net zo groot als dat met ongezonde snacks. Toch kiezen de scholieren vaker voor het ongezonde eten. In de empathy fase heb je achterhaald dat de scholieren niet weten welke producten gezond of ongezond zijn. Daarnaast is de prijs vaak ook bepalend voor hun keuze.

Hoe kan je het probleem definiëren? 

In de define fase analyseer je alle informatie die je hebt opgehaald in de empathy fase. Je bekijkt je interviews, observaties en empathy maps. Het helpt daarbij om antwoorden of gedragingen op te delen in categorieën en ze zo onder te verdelen. Vaak zie je dan een aantal grondoorzaken van het probleem ontstaan. Deze benoem je in de probleemstelling. Je hanteert daarbij altijd een ‘human centered’ aanpak, dus je zorgt dat je het probleem vanuit de klant definieert.

Dus niet:

  • Scholieren op een middelbare school kopen ongezond voedsel

Maar wel:

  • Scholieren weten niet altijd onderscheid te maken tussen gezond en ongezond eten
  • Scholieren vinden gezonde snacks te duur

Je zet met deze probleemstelling de kaders uit voor de volgende fase: ideate.

design thinking

Top 3 tools

Wil je zelf een goede define fase inrichten? Dat kan! Ik heb een paar handige tools op een rijtje gezet voor je.

  1. WWWWWH: who, what, where, when, why and how. Als je van deze woorden vragen maakt en ze beantwoordt, is het eenvoudig om tot een goede probleemstelling te komen.
  2. Maak een overzicht van twee dingen: behoeften (van jouw klant) en inzichten (die je hebt opgedaan). Dit helpt je om tot een overzicht van de grondoorzaken te komen.
  3. Vul deze zin in om een concrete probleemomschrijving te formuleren:

(Naam klant)………………………………………………………………………………………heeft een manier nodig om (behoefte)…………………………………………………………………………………

omdat/maar/want (inzicht)…………………………………………………………………

Tips & trics voor de define fase in design thinking

Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de define fase in design thinking:

  • Word niet te snel concreet. Neem de tijd om in de empathy fase veel informatie te verzamelen. In de define fase neem je ook tijd om deze informatie te analyseren.
  • Zorg dat je objectief blijft: is dit echt een probleem of vind jij dit een probleem?
  • Zorg voor een probleemstelling en een doelstelling aan het eind van de define fase.
  • Deel je bevindingen met je klant of eindgebruiker; klopt het wat je hebt gezien en geconcludeerd?

Volg ons op social media

(we delen onze blogs met je):