fbpx

Design thinking is een stroming die zich snel ontwikkelt. Het is een manier van ontwikkelen volgens een vaste methode, waarbij je de ervaring van je klant centraal stelt. Je kijkt dus wat jouw klant nodig heeft en waar je klant blij van wordt. Je creëert waarde voor de klant en doet dat vaak samen, in co-creatie, met de eindgebruiker. 

In dit artikel lees je:

  • Wat design thinking is
  • Hoe je het toepast
  • Welke 5 fases er zijn
design thinking

Wat is design thinking?

Om ons heen zien we een constante en snelle verandering. De wensen en behoeften van klanten veranderen snel en zijn onderhevig aan trends. Dit dwingt organisaties om constant alert te zijn op innovatie. Waar voorheen de nadruk vooral lag op klanten overtuigen via marketing en adverteren (men laten denken dat ze iets nodig hebben), kijkt design thinking naar de eindgebruiker en wat deze echt nodig heeft.

Not making people want things, but making things people want.

Om te kunnen innoveren is creativiteit een belangrijk onderdeel en dat is waar design thinking op inhaakt. Door deze methode in te zetten kom je stap voor stap tot innovatieve oplossingen. De methode is opgebouwd aan de hand van 5 fases: 

  • Empathize
  • Define
  • Ideate
  • Prototype
  • Test

Als je deze fases doorloopt, is het eigenlijk heel gemakkelijk om iets te ontwikkelen wat echt aansluit bij jouw klant. Je hoeft dus niet creatief te zijn om design thinking te kunnen gebruiken. Voor elke fase zijn er tal van tools die je in kan zetten en waar je uit kan putten.

     

    design thinking

    Fase 1: Empathize 

    Je start met het identificeren met je eindgebruiker, dit heet de empathize-fase. Je onderzoekt de wensen en behoeftes van de klant, waar lopen ze tegen aan? Wat hebben ze nodig? Je denk nog niet in oplossingen, maar begrijpt het probleem. Het is handig als je tijdens deze fase echt uitgebreid met je klant in gesprek gaat.

    design thinking

    Fase 2: Define

    Hierna volgt de define-fase en ga je de informatie die je hebt verzameld analyseren en samenvoegen. Doordat je in de empathize fase de klant hebt gesproken of misschien zelf hebt ervaren wat het probleem is, kan je dat nu helder definiëren. Wat is het probleem dat je gaat oplossen? Wanneer doe je het goed? Wat is het beoogde resultaat?

    design thinking

    Fase 3: Ideate

    De volgende fase is ideate, hierin ga je zo veel mogelijk ideeën genereren en deze voorleggen aan je klant. Denk hierbij aan grote brainstorms, out of the box thinking en grootse toekomstplannen. Je selecteert uiteindelijk de onderdelen die aansluiten bij de behoeftes en voegt dit samen tot een concreet concept.

    design thinking

    Fase 4: Prototype

    Vervolgens beland je in de prototype-fase. Met alle informatie die je hebt verzameld, ga je een simpel prototype bouwen die voldoet aan (delen van) de behoeftes die je in de fases hiervoor hebt onderzocht. Je zorgt dat dit altijd een werkend prototype is. Het is dus geen beschrijving, maar iets ‘echts’, iets tastbaars. De klant kan ervaren hoe het is om met het product of de dienst te werken.

    design thinking

    Fase 5: Test

    In de laatste fase ga je het prototype testen met de eindgebruiker en kan je zien of je oplossing werkt. Design thinking is iteratief, dus de fases herhalen zich constant om zo tot een oplossing te komen die perfect past bij klant. Je ‘slijpt’ je product of dienst dus constant bij door te testen en te proberen, in co-creatie (dus samen) met de klant.

    training design thinking

    Design thinking is een stroming die zich snel ontwikkelt. Het is een manier van ontwikkelen volgens een vaste methode, waarbij je de ervaring van je klant centraal stelt. Je kijkt dus wat jouw klant nodig heeft en waar je klant blij van wordt. Je creëert waarde voor de klant en doet dat vaak samen, in co-creatie, met de eindgebruiker. 

    In dit artikel lees je:

    • Wat design thinking is
    • Hoe je het toepast
    • Welke 5 fases er zijn
    design thinking

    Wat is design thinking?

    Om ons heen zien we een constante en snelle verandering. De wensen en behoeften van klanten veranderen snel en zijn onderhevig aan trends. Dit dwingt organisaties om constant alert te zijn op innovatie. Waar voorheen de nadruk vooral lag op klanten overtuigen via marketing en adverteren (men laten denken dat ze iets nodig hebben), kijkt design thinking naar de eindgebruiker en wat deze echt nodig heeft.

    Not making people want things, but making things people want.

    Om te kunnen innoveren is creativiteit een belangrijk onderdeel en dat is waar design thinking op inhaakt. Door deze methode in te zetten kom je stap voor stap tot innovatieve oplossingen. De methode is opgebouwd aan de hand van 5 fases: 

    • Empathize
    • Define
    • Ideate
    • Prototype
    • Test

    Als je deze fases doorloopt, is het eigenlijk heel gemakkelijk om iets te ontwikkelen wat echt aansluit bij jouw klant. Je hoeft dus niet creatief te zijn om design thinking te kunnen gebruiken. Voor elke fase zijn er tal van tools die je in kan zetten en waar je uit kan putten.

       

      design thinking

      Fase 1: Empathize 

      Je start met het identificeren met je eindgebruiker, dit heet de empathize-fase. Je onderzoekt de wensen en behoeftes van de klant, waar lopen ze tegen aan? Wat hebben ze nodig? Je denk nog niet in oplossingen, maar begrijpt het probleem. Het is handig als je tijdens deze fase echt uitgebreid met je klant in gesprek gaat.

      design thinking

      Fase 2: Define

      Hierna volgt de define-fase en ga je de informatie die je hebt verzameld analyseren en samenvoegen. Doordat je in de empathize fase de klant hebt gesproken of misschien zelf hebt ervaren wat het probleem is, kan je dat nu helder definiëren. Wat is het probleem dat je gaat oplossen? Wanneer doe je het goed? Wat is het beoogde resultaat?

      design thinking

      Fase 3: Ideate

      De volgende fase is ideate, hierin ga je zo veel mogelijk ideeën genereren en deze voorleggen aan je klant. Denk hierbij aan grote brainstorms, out of the box thinking en grootse toekomstplannen. Je selecteert uiteindelijk de onderdelen die aansluiten bij de behoeftes en voegt dit samen tot een concreet concept.

      design thinking

      Fase 4: Prototype

      Vervolgens beland je in de prototype-fase. Met alle informatie die je hebt verzameld, ga je een simpel prototype bouwen die voldoet aan (delen van) de behoeftes die je in de fases hiervoor hebt onderzocht. Je zorgt dat dit altijd een werkend prototype is. Het is dus geen beschrijving, maar iets ‘echts’, iets tastbaars. De klant kan ervaren hoe het is om met het product of de dienst te werken.

      design thinking

      Fase 5: Test

      In de laatste fase ga je het prototype testen met de eindgebruiker en kan je zien of je oplossing werkt. Design thinking is iteratief, dus de fases herhalen zich constant om zo tot een oplossing te komen die perfect past bij klant. Je ‘slijpt’ je product of dienst dus constant bij door te testen en te proberen, in co-creatie (dus samen) met de klant.

      training design thinking

      Volg ons op social media

      (we delen onze blogs met je):