Design thinking voorbeelden

Drie design

thinking voorbeelden

design thinking voorbeeld

Design thinking voorbeelden

Wanneer de omstandigheden tegen zitten en je het moeilijk hebt, is het van belang dat je als organisatie creatief en innovatief bent. Design thinking kan dan helpen om je bestaande dienstverlening te vernieuwen en te verbeteren.

In dit artikel geven we je drie inspirerende design thinking voorbeelden uit de praktijk!

Design thinking voorbeelden

Werken in tijden van Corona: we werden gedwongen om creatief te zijn. Je zag steeds meer innovatieve oplossingen ontstaan. Luscii en OLVG hebben samen binnen no time een app gelanceerd voor zelfdiagnostiek, we doen boodschappen met een mandje of karretje en de meest luxe restaurants bezorgen eten tot aan je voordeur. Kortom; innovatieve oplossingen schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat is precies waar design thinking om de hoek komt kijken.

Hieronder vind je drie mooie design thinking voorbeelden uit de praktijk. Read, watch and learn!

design thinking voorbeeld

design thinking voorbeeld 1: E CUP DAY for men

Lingeriemerk PrimaDonna weet pas echt wat empathizen is. Het merk ontwerpt lingerie en badkleding voor vrouwen met grote cupmaten. Ze hebben zich afgevraagd of de mannen in het bedrijf wel iets konden ontwerpen, zonder echt te begrijpen wat echt de wensen en behoeftes zijn van deze specifieke doelgroep. Als oplossing hebben ze E CUP DAY for men geïntroduceerd, een briljante manier van empathizen. Kijk in dit filmpje hoe dit in z’n werk gaat: klik hier.

design thinking voorbeeld 2: van $200 winst per week naar een miljoenenbedrijf

Eén van de meest genoemde voorbeelden van design thinking is misschien airbnb wel. In 2009 ging het niet goed met de start-up. Ze stonden op het randje van een faillissement. Op een middag zaten de oprichters van het bedrijf bij elkaar en zochten antwoorden op de vraag waarom het concept tot nu toe niet had aangeslagen. Ze bekeken hun dienst door de ogen van eindgebruikers en zochten op appartementen in New York City via hun eigen website. Ze zagen een patroon. Alle foto’s waren genomen door de bewoners met hun smartphone, de appartementen zagen er daardoor een beetje crappy uit.

Airbnb besloot een week met een professionele camera naar New York te gaan en van alle appartementen mooie scherpe foto’s te maken. De foto’s werden online geplaatst en een week later was het resultaat al merkbaar: ze maakten $400 winst die week. Ze schaalden de oplossing op en het bedrijf begon te groeien. De rest is geschiedenis.

design thinking voorbeeld

design thinking voorbeeld 3: betere communicatie door een oranje hesje

Een ziekenhuis in Amerika vond een eenvoudige maar ingrijpende oplossing voor op hun afdeling Spoedeisende Hulp (SEH). Als er een ernstig geval werd binnen gebracht, bijvoorbeeld met een schotwond of een verkeersslachtoffer, ontstonden er hectische situaties. Een team van soms wel twintig hulpverleners stonden rondom een patiënt om acute zorg te verlenen. Er was daardoor soms weinig overzicht en geen duidelijke communicatie. Ze besloten een simulatie te doorlopen met alle betrokkenen om hier een oplossing voor te vinden. Ze kwamen met het idee om degene die op dat moment de leiding had over dit specifieke traumageval een oranje hes aan te trekken. Hierdoor was het opeens duidelijk naar wie men luisterde en wie besluiten nam over het beleid. Lees het artikel hier.

Green belt training

Ook aan de slag met design thinking?

Wil je leren hoe je de fases van design thinking toepast? Schrijf je direct in voor één van onze design thinking trainingen en ga zelf aan de slag met innoveren.

Kom in contact
De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager
De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager

Een goede projectmanager leidt meestal grote projecten waar meerdere subprojecten onder vallen. Een leuke en uitdagende rol! Wat is er nodig om deze rol goed uit te voeren?

Optimaliseer de waardestroom met makigami
Optimaliseer de waardestroom met makigami

Makigami is een vorm van waardestroomanalyse, specifiek ontworpen om inzicht te geven in de stroom van werk en informatie. Je brengt het huidige proces in kaart en analyseert waar knelpunten zitten.

Visgraatdiagram in de zorg: zo gebruik je deze waardevolle tool
Visgraatdiagram in de zorg: zo gebruik je deze waardevolle tool

Een visgraatdiagram, ook bekend als Ishikawa, klinkt misschien als een exotisch Japans gerecht. Maar net als alle andere (soms gekke) lean termen, is het een handige tool om tot een oorzaakanalyse te komen.

Alle artikelen bekijken