Design thinking via 3 inspirerende voorbeelden

Design thinking via 3 inspirerende voorbeelden

Werken in tijden van Corona: we worden gedwongen om creatief te zijn. Nu Nederland zich in deze onwerkelijke situatie bevindt, zie je steeds meer innovatieve oplossingen ontstaan. Luscii en OLVG hebben samen binnen no time een app gelanceerd voor zelfdiagnostiek, we doen boodschappen met een mandje of karretje en de meest luxe restaurants bezorgen eten tot aan je voordeur. Kortom; innovatieve oplossingen schieten als paddenstoelen uit de grond. En ook voor mij ontstaan in deze tijd kansen. Ik wilde al heel lang een design thinking training ontwikkelen, waar ik tot nu toe geen tijd voor had (of geen tijd voor nam). Een weekje social distance en nu is de training af. Design thinking is juist in deze tijden een interessante methodiek om te gebruiken, omdat het je leert hoe je tot passende en creatieve oplossingen komt. In deze blog lees je wat design thinking is en leer je via inspirerende voorbeelden wat het oplevert.

design thinking

Wat is design thinking?

Om ons heen zien we een constante en snelle verandering. De wensen en behoeften van klanten veranderen snel en zijn onderhevig aan trends. Dit dwingt organisaties om constant alert te zijn op innovatie. Waar voorheen de nadruk vooral lag op klanten overtuigen via marketing en adverteren (men laten denken dat ze iets nodig hebben), kijkt design thinking naar de eindgebruiker en wat deze echt nodig heeft.

Not making people want things, but making things people want.

Om te kunnen innoveren is creativiteit een belangrijk onderdeel en dit is waar design thinking op inhaakt. Door deze methode in te zetten leer je hoe je stap voor stap tot innovatieve oplossingen komt. Je start met het identificeren met je eindgebruiker, dit heet de empathize-fase. Je onderzoekt de wensen en behoeftes van de eindgebruiker, waar lopen ze tegen aan? Wat hebben ze nodig? Je denk nog niet in oplossingen, maar begrijpt het probleem. Hierna volgt de define-fase en ga je de informatie die je hebt verzameld analyseren en samenvoegen.

Doordat je in de empathize fase de eindgebruiker hebt gesproken of misschien zelf hebt ervaren wat het probleem is, kan je dat nu helder definiëren. Wat is het probleem dat je gaat oplossen? De volgende fase is ideate, hierin ga je zo veel mogelijk ideeën genereren en deze voorleggen aan je eindgebruiker. Je selecteert de onderdelen die aansluiten bij de behoeftes. Hierop volgt de prototype-fase. Met alle informatie die je hebt verzameld, ga je een simpel prototype bouwen die voldoet aan (delen van) de behoeftes die je in de fases hiervoor hebt onderzocht. In de laatste fase ga je het prototype testen met de eindgebruiker en kan je zien of je oplossing werkt. Design thinking is iteratief, dus de fases herhalen zich constant om zo tot een oplossing te komen die perfect past bij eindgebruiker.

design thinking

Het is lastig om in één blog de essentie van design thinking over te brengen en te laten zien welke toffe dingen je hiermee kan bereiken. Daarom heb ik een paar inspirerende voorbeelden verzameld. Read, watch and learn!

  1. E CUP DAY for men

Lingeriemerk PrimaDonna weet pas echt wat empathizen is. Het merk ontwerpt lingerie en badkleding voor vrouwen met grote cupmaten. Ze hebben zich afgevraagd of de mannen in het bedrijf wel iets konden ontwerpen, zonder echt te begrijpen wat echt de wensen en behoeftes zijn van deze specifieke doelgroep. Als oplossing hebben ze E CUP DAY for men geïntroduceerd, een briljante manier van empathizen. Kijk in dit filmpje hoe dit in z’n werk gaat.

  1. Van $200 winst per week naar een miljoenenbedrijf

Eén van de meest genoemde voorbeelden van design thinking is misschien wel Airbnb. In 2009 ging het niet goed met de start-up. Ze stonden op het randje van een faillissement. Op een middag zaten de oprichters van het bedrijf bij elkaar en zochten antwoorden op de vraag waarom het concept tot nu toe niet had aangeslagen. Ze bekeken hun dienst door de ogen van eindgebruikers en zochten op appartementen in New York City via hun eigen website. Ze zagen een patroon. Alle foto’s waren genomen door de bewoners met hun smartphone, de appartementen zagen er daardoor een beetje crappy uit. Airbnb besloot een week met een professionele camera naar New York te gaan en van alle appartementen mooie scherpe foto’s te maken. De foto’s werden online geplaatst en een week later was het resultaat al merkbaar: ze maakten $400 winst die week. Ze schaalden de oplossing op en het bedrijf begon te groeien. De rest is geschiedenis.

  1. Betere communicatie door een oranje hesje

Een ziekenhuis in Amerika vond een eenvoudige maar ingrijpende oplossing voor op hun afdeling Spoedeisende Hulp (SEH). Als er een ernstig geval werd binnen gebracht, bijvoorbeeld met een schotwond of een verkeersslachtoffer, ontstonden er hectische situaties. Een team van soms wel twintig hulpverleners stonden rondom een patiënt om acute zorg te verlenen. Er was daardoor soms weinig overzicht en geen duidelijke communicatie. Ze besloten een simulatie te doorlopen met alle betrokkenen om hier een oplossing voor te vinden. Ze kwamen met het idee om degene die op dat moment de leiding had over dit specifieke traumageval een oranje hes aan te trekken. Hierdoor was het opeens duidelijk naar wie men luisterde en wie besluiten nam over het beleid. Lees het artikel hier.

OOK INTERESSANT:

LinkedIn Lean People