First time right of just in time?

Waar

begin je mee?

first time right

Inleiding

First Time Right (FTR) is een term die je binnen lean six sigma vaak hoort. Het geeft weer in hoeverre je producten of diensten levert die in één keer aan de wens van je klant voldoen. Door het percentage First Time Right te vergroten kun je ook de kwaliteit van een proces verbeteren.

In dit artikel vertellen we je:

  • Wat First Time Right inhoudt
  • Hoe je het percentage First Time Right kunt berekenen
  • Wat je kunt doen om de kwaliteit van een proces te verbeteren

First Time Right (FTR) vs. Just in Time (JIT)

Het principe van iets First Time Right doen is één van de twee pijlers van het lean huis. De andere pijler is Just in Time. Samen staat dit voor kwaliteit en snelheid. De lean methode geeft verschillende tools en technieken om aan deze twee pijlers te werken. Daarbij is de stelregel: zorg eerst dat je een proces goed inricht (kwaliteit), en kijk vervolgens of je dit sneller kunt uitvoeren (snelheid).

processen juist

First time right

Maar wat is dat dan, hoe doe je iets First Time Right?
Oké, je richt je dus eerst op de kwaliteit en iets ‘First Time Right’ doen. Maar wat is dat dan precies? We geven je een voorbeeld.

Stel een proces bestaat uit vier stappen:

  1. Factuurgegevens verzamelen
  2. Factuur opstellen
  3. Factuur accorderen en verzenden
  4. Verzenden

Als je iets 100% FTR doet, betekent dit dat je alle processtappen in één keer goed uitvoert. Je vraagt bijvoorbeeld factuurgegevens op (bv. naam, adres en PO-nummer), die je vervolgens in één keer goed terugkrijgt. Daarna stel je foutloos de factuur op, die vervolgens direct geaccordeerd en verzonden wordt.

Op het moment dat de factuur niet geaccordeerd wordt en deze weer naar je wordt terug gestuurd, gaat het dus niet FTR. Je doorloopt namelijk alle stappen niet in één keer.

procenten vermenigvuldigen

FTR % berekenen

Van een proces kun je het percentage FTR berekenen. Dit doe je door de percentages FTR van alle losse processtappen met elkaar te vermenigvuldigen.

Bijvoorbeeld: de eerste stap gaat in 90% van de gevallen in één keer goed. Dit komt bijvoorbeeld omdat je factuurgegevens opvraagt, maar niet in één keer de juiste antwoorden krijgt. In 10% van de gevallen moet je nog achter een PO-nummer aan, omdat ze deze zijn vergeten door te geven. Ook in de andere gevallen moet je wel eens iets herstellen of opnieuw doen waardoor het percentage niet 100% is. Op zich natuurlijk geen probleem. Maar als je veel stappen achter elkaar hebt waarbij je steeds een beetje verliest, houd je aan het eind weinig over.

Zo is het % FTR in bovenstaand voorbeeld: 0,9 x 0,95 x 0,9 x 0,98 = 75 %

Dit betekent dat van de 100 facturen er 75 in één keer goed verstuurd worden. In een kwart van de gevallen moet je dus werk herstellen of terug in het proces. Wat vind je daarvan?

Het proces verbeteren door het % FTR te verhogen

Als je de kwaliteit van een proces wilt verbeteren, kun je dit doen door het percentage FTR te verhogen. Je moet er dan simpelweg voor zorgen dat in elke processtap zich minder fouten voordoen.

Orange belt

Ook aan de slag?

Wil je leren hoe je op jouw afdeling aan de slag kunt met FTR en JIT? Schrijf je direct in voor één van onze orange belt trainingen en begin direct!

10 en 11 juni 2024
25 en 26 september 2024
Of bekijk alle opties
Whitepaper lean six sigma Lean People

Wat is lean six sigma?

Wil je weten wat lean six sigma inhoudt? Download dan onze whitepaper en leer alles over de basis van lean.