fbpx
Leestijd: 5 minuten

Gedrag veranderen is een thema dat in elke organisatie speelt. Of het nu gaat om een nieuwe werkwijze, een nieuw systeem of de omgeving om ons heen die verandert. Soms moet je gewoon je gedrag aanpassen. Dat is niet altijd makkelijk, zeker niet als je hierin ook collega’s moet meenemen.

Het kan helpen om te snappen welke stadia van gedragsverandering mensen doormaken. In dit artikel nemen we je mee in vijf stappen:

  • Ontkennen
  • Erkennen
  • Verkennen
  • Actie
  • Volhouden
gedrag veranderen

Gedrag veranderen is een uitdaging

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar hoelang het duurt om gedrag te veranderen. De uitkomsten komen niet altijd overeen, maar één ding is zeker: gedrag verander je niet van het ene op het andere moment. Dit duurt minimaal 21 dagen, en zelfs 66 dagen om van een nieuwe gewoonte een automatisme te maken.

Dit geldt alleen al wanneer jij jezelf een nieuwe gewoonte aanleert. Nog complexer wordt het als je het gedrag van een heel team of organisatie probeert te veranderen. Het kan helpen om te begrijpen wat mensen doormaken als ze gedwongen worden te veranderen.

Verschillende stadia van gedragsverandering

Het ‘Stages of change’ model van Prochaska & DiClemente laat stap voor stap zien waar mensen doorheen gaan in een veranderproces.

Stap 1: Ontkennen

Dit is de fase waarin je nog niet doorhebt dat er een probleem is. Het gaat toch goed zo? Je ontkent het als anderen aangeven dat er iets niet goed gaat of zoekt de oorzaak hiervan niet binnen het team of de organisatie.

Stap 2: Erkennen

In deze tweede fase begin je in te zien dat er een probleem is. Je bent echter nog niet zover dat je ook de urgentie voelt om hier iets aan te doen. Je vindt dat de fouten zich nog binnen de marges bevinden en dat het zo nog wel even door kan sudderen.

gedragsverandering

Stap 3: Verkennen

In deze fase komt het besef dat er misschien toch wel iets moet gebeuren. Je ziet het probleem en begint na te denken over mogelijke oplossingen. Wat kun je doen? Welk nieuw gedrag hoort hierbij?

Stap 4: Actie

En dan weet je het: het is nu tijd voor actie! Je hebt een plan, weet hoe het nieuwe gedrag eruitziet en gaat aan de slag.

Stap 5: Volhouden

Tot slot kom je aan bij de laatste fase. Het nieuwe gedrag wordt steeds meer een automatisme. Je bent gewend aan een nieuwe manier van werken en denkt bijna niet meer terug aan hoe het eerst ook alweer ging.

stages of change model

Gedrag veranderen in stappen

Niet iedereen doorloopt deze stappen op hetzelfde moment. Soms merk je bij een collega weerstand tegen een nieuwe werkwijze of idee. Dat kan komen doordat jij al in de actiefase zit, terwijl hij nog bezig is te erkennen dat er iets moet veranderen. Probeer daarom altijd te begrijpen in welke fase van gedragsverandering iemand zit en speel daarop in.  

Gedrag veranderen is een thema dat in elke organisatie speelt. Of het nu gaat om een nieuwe werkwijze, een nieuw systeem of de omgeving om ons heen die verandert. Soms moet je gewoon je gedrag aanpassen. Dat is niet altijd makkelijk, zeker niet als je hierin ook collega’s moet meenemen.

Het kan helpen om te snappen welke stadia van gedragsverandering mensen doormaken. In dit artikel nemen we je mee in vijf stappen:

  • Ontkennen
  • Erkennen
  • Verkennen
  • Actie
  • Volhouden
gedrag veranderen

Gedrag veranderen is een uitdaging

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar hoelang het duurt om gedrag te veranderen. De uitkomsten komen niet altijd overeen, maar één ding is zeker: gedrag verander je niet van het ene op het andere moment. Dit duurt minimaal 21 dagen, en zelfs 66 dagen om van een nieuwe gewoonte een automatisme te maken.

Dit geldt alleen al wanneer jij jezelf een nieuwe gewoonte aanleert. Nog complexer wordt het als je het gedrag van een heel team of organisatie probeert te veranderen. Het kan helpen om te begrijpen wat mensen doormaken als ze gedwongen worden te veranderen.

Verschillende stadia van gedragsverandering

Het ‘Stages of change’ model van Prochaska & DiClemente laat stap voor stap zien waar mensen doorheen gaan in een veranderproces.

Stap 1: Ontkennen

Dit is de fase waarin je nog niet doorhebt dat er een probleem is. Het gaat toch goed zo? Je ontkent het als anderen aangeven dat er iets niet goed gaat of zoekt de oorzaak hiervan niet binnen het team of de organisatie.

Stap 2: Erkennen

In deze tweede fase begin je in te zien dat er een probleem is. Je bent echter nog niet zover dat je ook de urgentie voelt om hier iets aan te doen. Je vindt dat de fouten zich nog binnen de marges bevinden en dat het zo nog wel even door kan sudderen.

gedragsverandering

Stap 3: Verkennen

In deze fase komt het besef dat er misschien toch wel iets moet gebeuren. Je ziet het probleem en begint na te denken over mogelijke oplossingen. Wat kun je doen? Welk nieuw gedrag hoort hierbij?

Stap 4: Actie

En dan weet je het: het is nu tijd voor actie! Je hebt een plan, weet hoe het nieuwe gedrag eruitziet en gaat aan de slag.

Stap 5: Volhouden

Tot slot kom je aan bij de laatste fase. Het nieuwe gedrag wordt steeds meer een automatisme. Je bent gewend aan een nieuwe manier van werken en denkt bijna niet meer terug aan hoe het eerst ook alweer ging.

stages of change model

Gedrag veranderen in stappen

Niet iedereen doorloopt deze stappen op hetzelfde moment. Soms merk je bij een collega weerstand tegen een nieuwe werkwijze of idee. Dat kan komen doordat jij al in de actiefase zit, terwijl hij nog bezig is te erkennen dat er iets moet veranderen. Probeer daarom altijd te begrijpen in welke fase van gedragsverandering iemand zit en speel daarop in.