fbpx
Leestijd: 4 minuten

Eén van de dingen waaraan je de gehele lean filosofie kunt ophangen is het lean huis. Dit  ‘huis’ geeft weer wat de basis van lean inhoudt, wat de kern is en welke pijlers daarbij horen. Dit zijn:

  • Continu verbeteren
  • Mensen
  • Snelheid
  • Kwaliteit

Wat dit precies inhoudt en wat het je oplevert lees je hieronder!

Lean huis

De fundering van het lean huis: continu verbeteren

Binnen lean organiaties draait alles om continu verbeteren. Dit is waar iedereen, constant mee bezig is. Als iedereen zijn werk iedere dag een klein beetje beter doet, zal dit gezamelijk leiden tot een hele grote verbetering. Hier wordt ook de tijd voor genomen. Liever alles even stil leggen om het dan voorgoed te verbeteren, dan een quick fix voor probleem waar je tegenaan blijft lopen.

De kern: mensen zijn het allerbelangrijkste

In de kern van het lean huis staan mensen. Dit zijn vanuit de lean gedachte het allerbelangrijkste wat je hebt. Zij doen immers het werk voor de organisatie, en creeëren waarde voor de klant. Daarom moet je er ook voor zorgen dat deze mensen optimaal kunnen presteren, dat ze gemotiveerd zijn en goed gefaciliteerd worden in wat ze doen.

Naast de mensen in de organisatie zelf, worden hier ook klanten, leveranciers en anderen betrokkenen bedoeld. Zorg voor een goede band en behandel mensen met respect.  

mensen lean huis

De 1e pijler: Kwaliteit

Om de kern van het lean huis heen staan twee pijlers: kwaliteit en snelheid. Kwaliteit is vanzelfsprekend het belangrijkst. Zorg altijd eerst dat een proces goed verloopt, en dat de klant tevreden is met het eindresultaat. Vanuit de lean toolbox worden er verschillende instrumenten aangereikt om dit te bereiken. In het Japans in de term voor kwaliteit ‘Jidoka’.

De 2e pijler: snelheid

De tweede pijler is snelheid, in het Japans ook wel ‘Heijunka’ genoemd. Als de kwaliteit op orde is, ga je proberen het proces te versnellen. Ook hier zijn verschillende instrumenten voor, zoals ‘flow’, line balancing en het elimineren van verspillingen.

ga naar het trainingsoverzicht

Resultaat: lage kosten

Het resultaat van een proces dat goed en snel verloopt, zijn de lage kosten. Dit is niet per se wat je met lean wilt bereiken. Wat je bespaart door iets beter en sneller te laten verlopen, kun je weer investeren in een ander stukje van je dienstverlening. Precies, het principe van continu verbeteren! Je bent hier dus nooit mee klaar.

Meer leren over het lean huis? Kijk eens bij onze yellow belt training!

Eén van de dingen waaraan je de gehele lean filosofie kunt ophangen is het lean huis. Dit  ‘huis’ geeft weer wat de basis van lean inhoudt, wat de kern is en welke pijlers daarbij horen. Dit zijn:

  • Continu verbeteren
  • Mensen
  • Snelheid
  • Kwaliteit

Wat dit precies inhoudt en wat het je oplevert lees je hieronder!

Lean huis

De fundering van het lean huis: continu verbeteren

Binnen lean organiaties draait alles om continu verbeteren. Dit is waar iedereen, constant mee bezig is. Als iedereen zijn werk iedere dag een klein beetje beter doet, zal dit gezamelijk leiden tot een hele grote verbetering. Hier wordt ook de tijd voor genomen. Liever alles even stil leggen om het dan voorgoed te verbeteren, dan een quick fix voor probleem waar je tegenaan blijft lopen.

De kern: mensen zijn het allerbelangrijkste

In de kern van het lean huis staan mensen. Dit zijn vanuit de lean gedachte het allerbelangrijkste wat je hebt. Zij doen immers het werk voor de organisatie, en creeëren waarde voor de klant. Daarom moet je er ook voor zorgen dat deze mensen optimaal kunnen presteren, dat ze gemotiveerd zijn en goed gefaciliteerd worden in wat ze doen.

Naast de mensen in de organisatie zelf, worden hier ook klanten, leveranciers en anderen betrokkenen bedoeld. Zorg voor een goede band en behandel mensen met respect.  

mensen lean huis

De 1e pijler: Kwaliteit

Om de kern van het lean huis heen staan twee pijlers: kwaliteit en snelheid. Kwaliteit is vanzelfsprekend het belangrijkst. Zorg altijd eerst dat een proces goed verloopt, en dat de klant tevreden is met het eindresultaat. Vanuit de lean toolbox worden er verschillende instrumenten aangereikt om dit te bereiken. In het Japans in de term voor kwaliteit ‘Jidoka’.

De 2e pijler: snelheid

De tweede pijler is snelheid, in het Japans ook wel ‘Heijunka’ genoemd. Als de kwaliteit op orde is, ga je proberen het proces te versnellen. Ook hier zijn verschillende instrumenten voor, zoals ‘flow’, line balancing en het elimineren van verspillingen.

ga naar het trainingsoverzicht

Resultaat: lage kosten

Het resultaat van een proces dat goed en snel verloopt, zijn de lage kosten. Dit is niet per se wat je met lean wilt bereiken. Wat je bespaart door iets beter en sneller te laten verlopen, kun je weer investeren in een ander stukje van je dienstverlening. Precies, het principe van continu verbeteren! Je bent hier dus nooit mee klaar.

Meer leren over het lean huis? Kijk eens bij onze yellow belt training!