Start met het elimineren van verspillingen

Elimineren van verspillingen

Wanneer je kennis hebt gemaakt met lean, weet je inmiddels ook wat verspilling is. Je bewust zijn van verspillingen is de eerste stap. Maar, uiteindelijk wil je verspillingen natuurlijk zoveel mogelijk elimineren!

Hoe je dat doet, vertellen we je in deze blog. Je leest hier meer over:

  • manieren om verspilling te herkennen
  • verspillingen meetbaar maken
  • analyseren waar verspilling door wordt veroorzaakt
  • het  elimineren van verspillingen

Inclusief  voorbeeldcases!

Verspillingen herkennen

Er zijn verschillende manieren om verspilling te herkennen. Je kent vast wel de 8 soorten verspillingen, ook wel muda (japans) of waste (engels) genoemd.

Dit zijn: transport, beweging, wachten, voorraad, fouten, overproductie, overbewerking en talent. Ken je deze nog niet, lees dan hier verder.

Een andere manier om verspilling te herkennen, is door activiteiten in een proces te classificeren. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen:

  • klantwaarde (customer value)
  • bedrijfswaarde (business value)
  • verspilling (non-value)

verspillingen elimineren

Klantwaarde

Activiteiten die je uitvoert omdat ze bijdragen aan datgene dat de klant uiteindelijk wil hebben, noemen we klantwaarde. Er zijn drie criteria voor klantwaarde. De activiteit gaat in één keer goed, de klant wil erop wachten, ervoor betalen en de activiteit transformeert het product/de dienst.

Bedrijfswaarde

Dit zijn activiteiten die je niet direct uitvoert voor de klant, maar waar je niet omheen kunt. Bijvoorbeeld omdat je door kwaliteitseisen of wet- en regelgeving verplicht bent ze uit te voeren.

Verspilling

Alle activiteiten die je niet kunt classificeren als klant- of bedrijfswaarde, is verspilling. Je doet deze dingen niet omdat je de klant ermee helpt, en ook niet omdat het om andere reden moet. Deze activiteiten wil je zoveel mogelijk voorkomen!

Beslisboom verspillingen

Verspillingen meetbaar maken

Als je verspillingen eenmaal gesignaleerd hebt, wil je er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Maar waar begin je? En wanneer besluit je een verspilling aan te pakken?

Het kan helpen om de verspilling die je hebt ontdekt te kwantificeren. Ofwel, om te zetten naar geld of tijd. Op die manier kun je zien hoe groot het probleem is dat door de verspilling wordt veroorzaakt. Dat helpt je met beslissen welke verspillingen je als eerste oppakt.

voorbeeld verspillingen meetbaar maken

 

Analyse: waardoor wordt de verspilling veroorzaakt?

Als je weet hoe groot het probleem is dat voorkomt uit de verspilling, kan je besluiten er iets aan te doen. Het eerst wat je gaat doen is een analyse: waardoor wordt de verspilling veroorzaakt?

5 x waarom?

Een analysetool die je hierbij kan helpen, is de 5 x waarom? Je vraagt je hier af waarom de verspilling zich voordoet. Bij het antwoord herhaal je deze vraag. Dit doe je net zo lang tot je bij de kern van het probleem komt.

Voorbeeld 5 x why?

Soms komt het voor dat je bij het uitvoeren van de 5 x waarom? verschillende kanten op kunt. We hadden ons hier bijvoorbeeld ook af kunnen vragen waarom mensen die verkeerd zijn doorverbonden, niet terug worden verbonden met de receptie. Ook hoef je niet altijd per sé 5 keer waarom? te vragen, soms volstaat twee of drie keer.

lean

Het elimineren van verspillingen

Als je bij de kern van het probleem bent kan het leukste onderdeel beginnen: oplossingen bedenken! Het helpt je om jezelf (en anderen) te dwingen eerst meerdere oplossingen te bedenken. Vanuit daar kun je de beste oplossingen selecteren en deze aanscherpen. Werk de oplossing uit in kleine acties, en ga daar stap voor stap mee aan de slag.

scrum bord

Maak de voortgang inzichtelijk, zodat het ook voor anderen duidelijk is wat er gaande is. Bijvoorbeeld met een TO DO/ DOING/DONE bord!

OOK INTERESSANT:

LinkedIn Lean People