Test fase design thinking

Tools, tips & tricks

Test fase

Het vijfde en laatste artikel in de reeks design thinking fases over de test fase van design thinking! De empathy, defineideate en prototype fase zijn besproken in de vorige artikelen. Ook in deze laatste fase blijft het iteratieve proces belangrijk.

In dit artikel lees je:

  • Wat het doel van deze fase is
  • Hoe je de fase toepast
  • Mijn top 3 tools
  • Tips & trics voor een goede test fase

 

Doel van de test fase

Een veel gestelde vraag: wat is het verschil tussen de prototype en test fase? In beide fases richt je je op het testen van het gebruik. In de prototype fase doe je dit nog met verschillende onderdelen van je oplossing in de vorm van een prototype, in de test fase voeg je dit samen.

Test fase design thinking

Complete oplossing testen

Dat betekent dat je in de test fase uiteindelijk met de complete oplossing gaat testen. Ook hierbij geldt dat het product of de oplossing nooit ‘af’ is, het blijft namelijk een iteratief proces. In de test fase richt je je dan ook nog steeds op het ophalen van feedback. Misschien moet je je probleemstelling zelfs nog wel aanpassen en nog nieuwe input ophalen.

Hoe doorloop je een goede test fase?

Het is natuurlijk heel zonde van alle inspanning en middelen als je meteen je dienst of product gaat ontwikkelen. Daarom is het goed om je prototypes samen te voegen in een laatste prototype, het ‘master piece’ zeg maar. Hiermee ga je testen.

Maar hoe doe je dat? Bedenk vooraf wat je wil achterhalen, met een interview of vragenlijst kom je er in deze fase niet meer. Je wil dat de gebruiker of klant de toepassing kan leren kennen. Deze moet de toepassing kunnen ervaren, het liefst vaker dan één keer. Jij als ontwerper moet in de huid kruipen van de klant, het liefst ook voor een wat langere periode.

Proof of concept

Pas als je dit hebt gedaan en je weet dat je alles getest hebt, heb je een Proof of Concept (POC). Dit houdt in dat je hebt bewezen dat het werkt. Als je een goede POC op zak hebt, ga je over tot ontwikkeling.

Drie tools voor de test fase

Wil je zelf een goede test fase doorlopen? Dat kan! We hebben een paar handige tools op een rijtje gezet voor je:

  1. Zorg voor een goede POC, werk hierbij met je minimum viable products uit de prototype fase. Voeg dit samen en test! Blijf in iteraties werken.
  2. Customer journey: testen gaat verder dan observaties en vragenlijsten. De gebruiker of klant moet een tijdje het product ervaren. Jij als ontwerper kan ook in de huid kruipen van de gebruiker of klant, maar wees hierbij ook niet te snel tevreden.
  3. De resultaten van de define fase: leg dit weer naast je POC. Klopt alles nog? Of heb je nieuwe inzichten opgedaan? Iteraties zijn hierbij heel belangrijk.
Define design

Tips & tricks test fase

Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de test fase:

  • Blijf itereren. Dat wordt steeds lastiger, want je hebt steeds meer tijd, moeite en middelen in je product of dienst gestopt. Toch is het pas echt succesvol als je kritisch blijft naar je eigen ontwikkelingen.
  • Lees je in voor een POC, dit helpt! Houd het volgende in je achterhoofd: bouwen, meten, leren. Dit cirkeltje wil je doorlopen. Pas als je helemaal tevreden bent, ga je over op ontwikkeling.
Prototype test fase

Ook aan de slag?

Zelf leren hoe je design thinking toepast? Volg dan met een aantal collega’s onze in company training design thinking.

Meer over de training
De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager
De kwaliteiten van een succesvolle projectmanager

Een goede projectmanager leidt meestal grote projecten waar meerdere subprojecten onder vallen. Een leuke en uitdagende rol! Wat is er nodig om deze rol goed uit te voeren?

Optimaliseer de waardestroom met makigami
Optimaliseer de waardestroom met makigami

Makigami is een vorm van waardestroomanalyse, specifiek ontworpen om inzicht te geven in de stroom van werk en informatie. Je brengt het huidige proces in kaart en analyseert waar knelpunten zitten.

Visgraatdiagram in de zorg: zo gebruik je deze waardevolle tool
Visgraatdiagram in de zorg: zo gebruik je deze waardevolle tool

Een visgraatdiagram, ook bekend als Ishikawa, klinkt misschien als een exotisch Japans gerecht. Maar net als alle andere (soms gekke) lean termen, is het een handige tool om tot een oorzaakanalyse te komen.

Alle artikelen bekijken