Het vijfde en laatste artikel in de reeks design thinking fases over de test fase van design thinking! De empathy, define, ideate en prototype fase zijn besproken in de vorige artikelen. Ook in deze laatste fase blijft het iteratieve proces belangrijk.
In dit artikel lees je:
Een veel gestelde vraag: wat is het verschil tussen de prototype en test fase? In beide fases richt je je op het testen van het gebruik. In de prototype fase doe je dit nog met verschillende onderdelen van je oplossing in de vorm van een prototype, in de test fase voeg je dit samen.
Dat betekent dat je in de test fase uiteindelijk met de complete oplossing gaat testen. Ook hierbij geldt dat het product of de oplossing nooit ‘af’ is, het blijft namelijk een iteratief proces. In de test fase richt je je dan ook nog steeds op het ophalen van feedback. Misschien moet je je probleemstelling zelfs nog wel aanpassen en nog nieuwe input ophalen.
Het is natuurlijk heel zonde van alle inspanning en middelen als je meteen je dienst of product gaat ontwikkelen. Daarom is het goed om je prototypes samen te voegen in een laatste prototype, het ‘master piece’ zeg maar. Hiermee ga je testen.
Maar hoe doe je dat? Bedenk vooraf wat je wil achterhalen, met een interview of vragenlijst kom je er in deze fase niet meer. Je wil dat de gebruiker of klant de toepassing kan leren kennen. Deze moet de toepassing kunnen ervaren, het liefst vaker dan één keer. Jij als ontwerper moet in de huid kruipen van de klant, het liefst ook voor een wat langere periode.
Pas als je dit hebt gedaan en je weet dat je alles getest hebt, heb je een Proof of Concept (POC). Dit houdt in dat je hebt bewezen dat het werkt. Als je een goede POC op zak hebt, ga je over tot ontwikkeling.
Wil je zelf een goede test fase doorlopen? Dat kan! We hebben een paar handige tools op een rijtje gezet voor je:
Tot slot nog een paar tips als je aan de slag gaat met de test fase:
Zelf leren hoe je design thinking toepast? Volg dan met een aantal collega’s onze in company training design thinking.
Een goede projectmanager leidt meestal grote projecten waar meerdere subprojecten onder vallen. Een leuke en uitdagende rol! Wat is er nodig om deze rol goed uit te voeren?
Makigami is een vorm van waardestroomanalyse, specifiek ontworpen om inzicht te geven in de stroom van werk en informatie. Je brengt het huidige proces in kaart en analyseert waar knelpunten zitten.
Een visgraatdiagram, ook bekend als Ishikawa, klinkt misschien als een exotisch Japans gerecht. Maar net als alle andere (soms gekke) lean termen, is het een handige tool om tot een oorzaakanalyse te komen.