fbpx
Leestijd: 7 minuten

Verandermanagement is tegenwoordig een veelgebruikte term binnen organisaties. Er verandert altijd wel iets. Of dit nou een reorganisatie, digitalisering van dienstverlening of een pandemie is met als gevolg dat iedereen opeens vanuit huis werkt. Hoe ga je hier mee om?

In dit artikel:

  • Leggen we uit wat verandermanagement inhoudt
  • Vertellen we welke verandermodellen er zijn
  • Lichten we de acht fases van het veranderproces van Kotter toe
verandermanagement 8 fases

Verandermanagement

Verandermanagement is een vorm van management die zich in het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de structuur en/of de werkwijze van een organisatie. Er is de afgelopen jaren veel over geschreven en er zijn verschillende modellen die zich richten op verandering zoals het kleurenmodel van de Caluwé en Vermaak, het 4 ballenmodel van de Witte en de acht fases van veranderen van Kotter. Hieronder lichten we in een stappenplan de acht fases van verandermanagement van Kotter toe.

1: Maak het urgent

De eerste stap is urgentie creëren. Mensen moeten erkennen dat er een probleem is. Als ze niet inzien dat iets anders of logischer moet, zullen ze ook niet geneigd zijn iets aan te passen. Maak daarom jouw verandering urgent voor je collega’s en zorg dat ze inzien waarom jij iets wil veranderen. Vooral dingen uitdrukken in kosten, verloren tijd en klantontevredenheid kan hierbij helpen.

2: Selecteer kartrekkers/ early adaptors

Je kunt niet in je eentje een werkwijze veranderen, daarvoor heb je collega’s nodig. Als je start met je veranderproject, denk dan goed na over een groepje kartrekkers (early adaptors) dat jou gaat helpen. Je kunt hiervoor ook juist iemand selecteren die liever niet wil dat dit project wordt opgepakt (advocaat van de duivel). Als je diegene namelijk vanaf het begin al betrekt, heb je uiteindelijk aan het eind minder tijd nodig om ’tegenstanders te overtuigen.

early adaptors

3: Werk vanuit visie en strategie

Zorg dat het project past bij de visie en strategie van de organisatie en leg dit ook uit. Mensen moeten weten waarom iets gebeurt, ze moeten het begrijpen. Als jullie doel is om de meest klantgerichte organisatie te worden, laat dan zien waarom jouw project daarop inspeelt.

4: Communiceer

Dit klinkt heel logisch, maar wordt vaak vergeten. Vertel zo veel mogelijk mensen wat je aan het doen bent, waarom je bepaalde keuzes maakt, welke fases je doorloopt. Door hier transparant over te communiceren, voelen mensen zich betrokken en hebben ze het idee dat ze inspraak hebben.

Maak een communicatieplan en bedenk leuke vormen om mensen mee te nemen. Richt een speciale intranetpagina in, stuur een nieuwsbrief, verspreid infographics, etc.

5: Zorg voor draagvlak

Als je een veranderplan opstelt is het handig als je draagvlak hebt. Op die manier kun je snel een werkwijze veranderen en laat je zien waarom iets beter is dan voorheen. Draagvlak is het tegenovergestelde van weerstand. Hoe meer weerstand je wegneemt, hoe meer draagvlak er zal ontstaan. Dit kun je bijvoorbeeld doen de principes van overtuiging toe te passen.

verandermanagement

6: Realiseer enkele quick wins

Als je snel kleine successen behaalt, motiveert dit om verder te werken naar een groter doel. Het laat mensen zien dat de nieuwe werkwijze waar je naartoe werkt, iets op gaat leveren. Het delen van deze kleine succesen is hierin essentieel. Laat zien hoeveel tijd je bespaart, hoeveel extra klanten je hebt geholpen of hoe de medewerkertevredenheid is toegenomen.

7: Stabiliseer en ga door

Volgens Kotter mislukken veel veranderprojecten omdat de overwinning te vroeg wordt uitgeroepen. Word na de eerste successen dan ook niet overmoedig, maar zet door. In deze fase ligt de nadruk op het doorzetten van de verandering, finetunen en afstemmen. Zorg er hierbij voor dat de urgentie hoog blijft.

8: Houd de nieuwe werkwijze vast

Houd tot slot de verandering vast. Net als in de control fase van een lean project, draait het in deze fase vooral om het borgen van resultaten. Hier moet je strak op zitten, door te blijven monitoren hoe het gaat en waar nodig bij te sturen.

Bedenk, het aanleren van nieuw gedrag kost tijd. Volgens het stages of change model is dit tussen de drie tot zes maanden!

resultaten borgen verandermanagement

Toepassen van verandermanagement

Het belangrijkste bij de toepassing van verandermanagement is het maken van een stappenplan. Denk hier van tevoren over na en neem daarin verschillende aspecten als draagvlak, communicatie en de nieuwe werkwijze in mee. Wees niet bang om je plan aan te passen als dingen anders lopen dan voorzien. 

Verandermanagement is tegenwoordig een veelgebruikte term binnen organisaties. Er verandert altijd wel iets. Of dit nou een reorganisatie, digitalisering van dienstverlening of een pandemie is met als gevolg dat iedereen opeens vanuit huis werkt. Hoe ga je hier mee om?

In dit artikel:

  • Leggen we uit wat verandermanagement inhoudt
  • Vertellen we welke verandermodellen er zijn
  • Lichten we de acht fases van het veranderproces van Kotter toe
verandermanagement 8 fases

Verandermanagement

Verandermanagement is een vorm van management die zich in het bijzonder bezighoudt met het veranderen van de structuur en/of de werkwijze van een organisatie. Er is de afgelopen jaren veel over geschreven en er zijn verschillende modellen die zich richten op verandering zoals het kleurenmodel van de Caluwé en Vermaak, het 4 ballenmodel van de Witte en de acht fases van veranderen van Kotter. Hieronder lichten we in een stappenplan de acht fases van verandermanagement van Kotter toe.

1: Maak het urgent

De eerste stap is urgentie creëren. Mensen moeten erkennen dat er een probleem is. Als ze niet inzien dat iets anders of logischer moet, zullen ze ook niet geneigd zijn iets aan te passen. Maak daarom jouw verandering urgent voor je collega’s en zorg dat ze inzien waarom jij iets wil veranderen. Vooral dingen uitdrukken in kosten, verloren tijd en klantontevredenheid kan hierbij helpen.

2: Selecteer kartrekkers/ early adaptors

Je kunt niet in je eentje een werkwijze veranderen, daarvoor heb je collega’s nodig. Als je start met je veranderproject, denk dan goed na over een groepje kartrekkers (early adaptors) dat jou gaat helpen. Je kunt hiervoor ook juist iemand selecteren die liever niet wil dat dit project wordt opgepakt (advocaat van de duivel). Als je diegene namelijk vanaf het begin al betrekt, heb je uiteindelijk aan het eind minder tijd nodig om ’tegenstanders te overtuigen.

early adaptors

3: Werk vanuit visie en strategie

Zorg dat het project past bij de visie en strategie van de organisatie en leg dit ook uit. Mensen moeten weten waarom iets gebeurt, ze moeten het begrijpen. Als jullie doel is om de meest klantgerichte organisatie te worden, laat dan zien waarom jouw project daarop inspeelt.

4: Communiceer

Dit klinkt heel logisch, maar wordt vaak vergeten. Vertel zo veel mogelijk mensen wat je aan het doen bent, waarom je bepaalde keuzes maakt, welke fases je doorloopt. Door hier transparant over te communiceren, voelen mensen zich betrokken en hebben ze het idee dat ze inspraak hebben.

Maak een communicatieplan en bedenk leuke vormen om mensen mee te nemen. Richt een speciale intranetpagina in, stuur een nieuwsbrief, verspreid infographics, etc.

5: Zorg voor draagvlak

Als je een veranderplan opstelt is het handig als je draagvlak hebt. Op die manier kun je snel een werkwijze veranderen en laat je zien waarom iets beter is dan voorheen. Draagvlak is het tegenovergestelde van weerstand. Hoe meer weerstand je wegneemt, hoe meer draagvlak er zal ontstaan. Dit kun je bijvoorbeeld doen de principes van overtuiging toe te passen.

verandermanagement

6: Realiseer enkele quick wins

Als je snel kleine successen behaalt, motiveert dit om verder te werken naar een groter doel. Het laat mensen zien dat de nieuwe werkwijze waar je naartoe werkt, iets op gaat leveren. Het delen van deze kleine succesen is hierin essentieel. Laat zien hoeveel tijd je bespaart, hoeveel extra klanten je hebt geholpen of hoe de medewerkertevredenheid is toegenomen.

7: Stabiliseer en ga door

Volgens Kotter mislukken veel veranderprojecten omdat de overwinning te vroeg wordt uitgeroepen. Word na de eerste successen dan ook niet overmoedig, maar zet door. In deze fase ligt de nadruk op het doorzetten van de verandering, finetunen en afstemmen. Zorg er hierbij voor dat de urgentie hoog blijft.

8: Houd de nieuwe werkwijze vast

Houd tot slot de verandering vast. Net als in de control fase van een lean project, draait het in deze fase vooral om het borgen van resultaten. Hier moet je strak op zitten, door te blijven monitoren hoe het gaat en waar nodig bij te sturen.

Bedenk, het aanleren van nieuw gedrag kost tijd. Volgens het stages of change model is dit tussen de drie tot zes maanden!

resultaten borgen verandermanagement

Toepassen van verandermanagement

Het belangrijkste bij de toepassing van verandermanagement is het maken van een stappenplan. Denk hier van tevoren over na en neem daarin verschillende aspecten als draagvlak, communicatie en de nieuwe werkwijze in mee. Wees niet bang om je plan aan te passen als dingen anders lopen dan voorzien.