fbpx
Leestijd: 5 minuten

Verbeterideeën prioriteren

Naarmate een lean project vordert, komen er vaak steeds meer verbeterideeën naar voren. Als je een proces goed in kaart gebracht en geanalyseerd hebt, is het vervolgens eindelijk tijd om met deze ideeën aan de slag te gaan. 

Maar met welke verbeterideeën begin je? En welke besluit je misschien wel om niet uit te voeren? In artikel helpen we je op weg aan de hand van een ‘impact-effort matrix’.

verbeterideëen prioriteren

Verbeterideeën verzamelen

Als je in de ‘improve’ fase komt, is het eerst zaak zoveel mogelijk verbeterideeën te verzamelen. Dit doe je bijvoorbeeld door  te brainstormen. Het liefst verzamel je zoveel mogelijk ideeën, om vervolgens te kijken met welke ideeën je ook echt iets gaat doen.

Niet alle ideeën leveren evenveel op. Het is daarom verstandig om te kijken wat het resultaat is, als je een verbeteridee ook daadwerkelijk gaat implementeren.

Bij een ‘impact-effort’ matrix beoordeel je ideeën om te beginnen op ‘effort’: hoeveel moeite kost het om het idee uit te voeren? Vervolgens kijk je naar de impact: hoeveel levert het op?

Dit levert 4 kwadranten op:

  • Quick win’s
  • Major projects
  • Thankless task’s
  • Fill in’s
effort impact matrix

1.Quiks win’s (low effort, high impact)

Quick win’s zijn verbeterideeën die die weinig moeite kosten en veel opleveren. Vanzelfsprekend zijn dit de ideeën waar snel mee aan de slag gaat. Het is altijd fijn om hier mee te beginnen. Het levert snel veel op, wat mensen weer motiveert om verder aan de slag te gaan.

verbeterideëen projecten

2.Major projects (high effort, high impact)

In het kwadrant rechts boven vind je de ‘major project’s’. Dit zijn verbeterideëen die de moeite waard zijn om uit te voeren, omdat ze veel opleveren. Maar, het kost wel   wat meer moeite om dit ook daadwerkelijk te doen. Daarom worden het belangrijke projecten. Je neemt de tijd en maakt een plan om deze ideëen te implementeren.

ondankbare taken

3.Thankless task’s (high effort, low impact)

Rechts onderin vind je de ‘thankless tasks’. Deze moet je zien te vermijden. Het kost erg veel moeite, maar levert weinig op. Niet doen dus!

effort vs impact

4.Fill in’s (low effort, low impact)

De ‘fill in’s’ kosten niet veel moeite, maar leveren ook niet zoveel op. Met deze verbeterideeën ga je alleen aan de slag als je tijd over hebt, of je laat ze iemand anders oppakken.

Verbeterideeën uitvoeren

Als je uiteindelijk hebt bepaald wat de quick win’s zijn, en met welke projecten je aan de slag wil kun je gaan starten.  Nu is zaak om resultaten te boeken en ook daadwerkelijk te gaan verbeteren!

Verbeterideeën prioriteren

Naarmate een lean project vordert, komen er vaak steeds meer verbeterideeën naar voren. Als je een proces goed in kaart gebracht en geanalyseerd hebt, is het vervolgens eindelijk tijd om met deze ideeën aan de slag te gaan. 

Maar met welke verbeterideeën begin je? En welke besluit je misschien wel om niet uit te voeren? In artikel helpen we je op weg aan de hand van een ‘impact-effort matrix’.

verbeterideëen prioriteren

Verbeterideeën verzamelen

Als je in de ‘improve’ fase komt, is het eerst zaak zoveel mogelijk verbeterideeën te verzamelen. Dit doe je bijvoorbeeld door  te brainstormen. Het liefst verzamel je zoveel mogelijk ideeën, om vervolgens te kijken met welke ideeën je ook echt iets gaat doen.

Niet alle ideeën leveren evenveel op. Het is daarom verstandig om te kijken wat het resultaat is, als je een verbeteridee ook daadwerkelijk gaat implementeren.

Bij een ‘impact-effort’ matrix beoordeel je ideeën om te beginnen op ‘effort’: hoeveel moeite kost het om het idee uit te voeren? Vervolgens kijk je naar de impact: hoeveel levert het op?

Dit levert 4 kwadranten op:

  • Quick win’s
  • Major projects
  • Thankless task’s
  • Fill in’s
effort impact matrix

1.Quiks win’s (low effort, high impact)

Quick win’s zijn verbeterideeën die die weinig moeite kosten en veel opleveren. Vanzelfsprekend zijn dit de ideeën waar snel mee aan de slag gaat. Het is altijd fijn om hier mee te beginnen. Het levert snel veel op, wat mensen weer motiveert om verder aan de slag te gaan.

verbeterideëen projecten

2.Major projects (high effort, high impact)

In het kwadrant rechts boven vind je de ‘major project’s’. Dit zijn verbeterideeën die de moeite waard zijn om uit te voeren, omdat ze veel opleveren. Maar, het kost wel   wat meer moeite om dit ook daadwerkelijk te doen. Daarom worden het belangrijke projecten. Je neemt de tijd en maakt een plan om deze ideeën te implementeren.

ondankbare taken

3.Thankless task’s (high effort, low impact)

Rechts onderin vind je de ‘thankless tasks’. Deze moet je zien te vermijden. Het kost erg veel moeite, maar levert weinig op. Niet doen dus!

effort vs impact

4.Fill in’s (low effort, low impact)

De ‘fill in’s’ kosten niet veel moeite, maar leveren ook niet zoveel op. Met deze verbeterideeën ga je alleen aan de slag als je tijd over hebt, of je laat ze iemand anders oppakken.

Verbeterideeën uitvoeren

Als je uiteindelijk hebt bepaald wat de quick win’s zijn, en met welke projecten je aan de slag wil kun je gaan starten.  Nu is zaak om resultaten te boeken en ook daadwerkelijk te gaan verbeteren!