fbpx
Leestijd: 5 minuten

Het vormen van een visie is iets waar veel mensen hun hoofd over breken. Soms is de visie al jaren opgesteld, maar niemand binnen je organisatie weet dit, laat staan hoe ze het moeten toepassen in hun dagelijkse werk. Visievorming kan aanvoelen als een ongrijpbaar iets wat je het liefst in een uurtje ‘besloten’ hebt. Zo simpel is het niet.

De bijdrage van een sterke visie is erg groot. De investering in een goede sessie over visievorming is meer dan de moeite waard om jouw stip op de horizon te zetten. In dit artikel lees je hoe je kunt starten met visievorming.

5 x waarom

Golden Circle

Visievorming doen wij vaak met behulp van de Golden Circle van Simon Sinek. De Golden Circle bestaat uit drie lagen. Van binnen naar buiten:

  • Why
  • How
  • What

Dit model helpt je bewustwording te creëren waarom jouw organisatie bestaat. Door middel van de ‘why’ ga je terug naar de kern van je bestaan. Vanuit dit punt kun je verder gaan naar de ‘how’ en de ‘what’. Op deze manier schil je jouw strategie laag per laag met als basis de kern van je bestaan. Uiteindelijk kom je hierdoor dankzij de ‘why’ bij jouw visie.

visievorming

Ik zie een visie, ik vind een visie

Een visievorming techniek die ik zelf graag gebruik bij start-ups en beginnende organisaties is de ‘ik zie en ik vind’ techniek. Hierbij doorloop je drie stappen voor het vormen van een pakkende visie:

  • Wat zie ik? Hiermee bedoelen we: Wat zie ik gebeuren in de wereld, in mijn sector, binnen mijn doelgroep? En wat motiveert mij om mijn werk te doen of product te leveren? Heeft de klant belangrijke waarden?
  • Wat vind ik? Hoe zou het volgens mij/ons moeten zijn? Wat vind ik van de huidige situatie binnen mijn sector en wat is mijn ideale situatie?
  • Voeg deze twee statements samen en de basis voor je visie staat.

Concreet kan dat er op de volgende manier uitzien:

“Lean People ziet dat mensen binnen organisaties het lastig vinden om continu te verbeteren. Lean People vindt dat samenwerken gewoon altijd beter kan met meer energie.”

 

Hieruit komt uiteindelijk onze visie: “Slimmer samenwerken door gebruik te maken van elkaars talent.”

Visievorming gaat door deze tool vaak makkelijk, zeker wanneer je moeite hebt met het vinden van de juiste woorden. Blijven hangen in containerbegrippen is vaak een valkuil.

lean six sigma training

Visievorming is tijd nemen

In dit artikel zijn twee tools bij het vormen van een visie kort en bondig uiteengezet. Echter is het niet zo’n vluchtig proces als hier is opgeschreven. Het vormen van een visie kost tijd en is niet in een uurtje bepaald. Zeker niet wanneer je ook tijd en aandacht gaat besteden aan je waarden en missie.

Een duidelijke onderbouwing helpt bij het creëren van draagvlak ten opzichte van je visie. Zorg er daarom voor dat je minimaal een volle werkdag uittrekt voor het opstellen van je visie, liever langer. Geef ‘je waarom’ de tijd, want dit is het gevoel dat je uiteindelijk verkoopt of aanbiedt.

Ishikawa diagram visgraat
green belt

Het vormen van een visie is iets waar veel mensen hun hoofd over breken. Soms is de visie al jaren opgesteld, maar niemand binnen je organisatie weet dit, laat staan hoe ze het moeten toepassen in hun dagelijkse werk. Visievorming kan aanvoelen als een ongrijpbaar iets wat je het liefst in een uurtje ‘besloten’ hebt. Zo simpel is het niet.

De bijdrage van een sterke visie is erg groot. De investering in een goede sessie over visievorming is meer dan de moeite waard om jouw stip op de horizon te zetten. In dit artikel lees je hoe je kunt starten met visievorming.

5 x waarom

Golden Circle

Visievorming doen wij vaak met behulp van de Golden Circle van Simon Sinek. De Golden Circle bestaat uit drie lagen. Van binnen naar buiten:

  • Why
  • How
  • What

Dit model helpt je bewustwording te creëren waarom jouw organisatie bestaat. Door middel van de ‘why’ ga je terug naar de kern van je bestaan. Vanuit dit punt kun je verder gaan naar de ‘how’ en de ‘what’. Op deze manier schil je jouw strategie laag per laag met als basis de kern van je bestaan. Uiteindelijk kom je hierdoor dankzij de ‘why’ bij jouw visie.

visievorming

Ik zie een visie, ik vind een visie

Een visievorming techniek die ik zelf graag gebruik bij start-ups en beginnende organisaties is de ‘ik zie en ik vind’ techniek. Hierbij doorloop je drie stappen voor het vormen van een pakkende visie:

  • Wat zie ik? Hiermee bedoelen we: Wat zie ik gebeuren in de wereld, in mijn sector, binnen mijn doelgroep? En wat motiveert mij om mijn werk te doen of product te leveren? Heeft de klant belangrijke waarden?
  • Wat vind ik? Hoe zou het volgens mij/ons moeten zijn? Wat vind ik van de huidige situatie binnen mijn sector en wat is mijn ideale situatie?
  • Voeg deze twee statements samen en de basis voor je visie staat.

Concreet kan dat er op de volgende manier uitzien:

“Lean People ziet dat mensen binnen organisaties het lastig vinden om continu te verbeteren. Lean People vindt dat samenwerken gewoon altijd beter kan met meer energie.”

 

Hieruit komt uiteindelijk onze visie: “Slimmer samenwerken door gebruik te maken van elkaars talent.”

Visievorming gaat door deze tool vaak makkelijk, zeker wanneer je moeite hebt met het vinden van de juiste woorden. Blijven hangen in containerbegrippen is vaak een valkuil.

lean six sigma training

Visievorming is tijd nemen

In dit artikel zijn twee tools bij het vormen van een visie kort en bondig uiteengezet. Echter is het niet zo’n vluchtig proces als hier is opgeschreven. Het vormen van een visie kost tijd en is niet in een uurtje bepaald. Zeker niet wanneer je ook tijd en aandacht gaat besteden aan je waarden en missie.

Een duidelijke onderbouwing helpt bij het creëren van draagvlak ten opzichte van je visie. Zorg er daarom voor dat je minimaal een volle werkdag uittrekt voor het opstellen van je visie, liever langer. Geef ‘je waarom’ de tijd, want dit is het gevoel dat je uiteindelijk verkoopt of aanbiedt.

Ishikawa diagram visgraat